Er cloud den bedste løsning for min virksomhed?

”Sikkerheden er ikke god nok i cloud”, ”Vi vil ikke være afhængige af Microsoft” eller ”Der er for meget bøvl ved at flytte det”, er nok nogle af de udsagn vi her hos SolutionHouse hører allermest, når vi er ude ved en ny kunde. Og tro mig, vi forstår dig godt. Men tiderne skifter. Derfor vil vi i dette blogindlæg, hjælpe dig på vej til at forstå, hvorfor vi mener, at en cloudbaseret ERP-løsning med Microsoft Dynamics 365 er den bedste løsning – måske også for dig og din virksomhed.

Sikkerhed

Den store forskel på on-premise og cloud er, hvem der driver systemet. I skyen står Microsoft for sikkerheden. De optimerer sikkerheden hele tiden, og holder styr på alt hvad der hedder GDPR. På din on-premise, er det dig, der står for sikkerhed,  backup og kryptering. Og ja – det er da super svært at skulle smide en essientiel post som sikkerhed i hænderne på andre. Men så spørg dig selv: Er jeg bedre til at sikre mine data, end giganten Microsoft?

Drift

Den største forskel mellem dit nuværende on-premise og en 365 cloud-løsning, er hvem der står for driften. I stedet for at du skal stå for lagring af data på dine egne servere, sikkerhed og backup, så står Microsoft for denne post. Det er derfor også en vigtig overvejelse du skal have in mente. Står du og har købt en hel ny server, er det måske ikke det rette tidspunkt at investere i en cloud-baseret løsning lige nu. Men skal du ud og finde nye servere, kan det være en fordel at overveje om det ikke var på tide du skulle op i skyen i stedet.

Support

Ofte er support en vigtig del af din ERP-funktionalitet. På en on-premise løsning begynder man at opleve at Microsoft stopper med at udøve support på visse systemer. Dette betyder altså, at man kan føle at man står på en brændende platform. Man kan selvfølgelig få hjælp til supporten af disse systemer, igennem eksterne partnere. Ved din on-premise løsning er du sikkert vant til, at it-afdelingen bliver kontaktet med småproblemer fra medarbejderne. Er det noget større, vil det være it afdelingen, som kontakter Microsoft om support. 365 fungerer lidt på samme måde. Her er det dog nemmere for IT-afdelingen at gå ind og kontakte Microsoft. Finder man en essentiel fejl, vil disse også blive rettet hos alle andre virksomheder med cloudløsningen, næste gang der opdateres. Derfor kan man igen spørge sig selv: Kan jeg supportere mit eget ERP-system lige så godt, som Microsoft, som har lavet programmet?

Opdateringer

På dit on-premise kender du sikkert godt at dine systemer ikke skal opdateres. Du skal i stedet ud i en ny version af systemet. I princippet er det det samme på 365. Forskellen ligger i, at 365 er en såkaldt ’one version’, hvilket betyder, at man ikke skal opgradere yderligere efter at man er kommet i skyen. Dog skal 365 opdateres tre gange årligt. Det betyder også, at disse skal testes, hvilket også kan komme til at koste penge. ”Hvad skal jeg dog bruge disse opdateringer til?” tænker du sikkert. De årlige opdateringer sørger for, at systemet er i sin nyeste version hele tiden, og gør at hvis der er kommet nye tilføjelser til systemet, eller eksterne GDPR krav, vil disse også automatisk komme ind i 365. På on-premise skal man selv have styr på at ens system overholder alle love og reguleringer. Dette bliver nu automatisk opdateret i din 365.

Pris

Pris er altid essentiel. Også her er der en stor forskel mellem on-premise og cloud-baserede løsninger. Normalt med on-premise, afsætter man en høj investeringspris up-front, og derefter en lav licensbetaling årligt. Derudover investerer man jo hver gang man skal ud at udvide sin løsning til et andet on-premise. Ved en cloud løsning betaler man på abonnement, og derfor betaler man et specifikt beløb om måneden.
Ydermere betaler man også kun pr. bruger i cloudløsningen. Det betyder også at man nemmere kan skalere med denne løsning, da man altid kan tilkøbe, eller fjerne medarbejdere.

Mobilitet

Det smarte ved en cloud-baseret løsning er, at den ”er i skyen”. Det betyder også, at man kan tilgå den ved diverse devices, da det eneste man skal bruge er en stabil og god internetforbindelse. Alt dette betyder, at der er en forbedret mobilitet ved at bruge en cloudløsning. ’Mobility’ er også et buzzword, som stormer frem, og vi mener også, at det er en af de ting, som gør, at din virksomhed fremstår mere interessant for nye og yngre medarbejdere. Derudover gør mobility aspektet af en 365-løsning det også nemmere for din virksomhed at interagere og samarbejde med andre virksomheder. Derfor er dette også en væsentlig ting at have in mente.

 

Skal alle virksomheder op i cloud?

Hver virksomhed er unik (selvom ikke alle vil indrømme det), så alle har forskellige præferencer og tilgangsvinkler. Derfor vil det ikke være alle virksomheder, som er klar, eller som overhovedet skal op i cloud. Oftest handler spørgsmålet om, hvad der er bedst for virksomheden. Kører din virksomhed på den samme gamle on-premise platform, som den har gjort i 10 år, og har I ikke planer om at skulle udvide virksomheden yderligere, kan man roligt blive på sin gamle on-premise. Dog kan man også argumentere for, at virksomheden så bare ’skubber’ sin ERP-investering. For opgraderingen vil komme på et tidspunkt, hvis virksomheden skal holde sig oven vande. Jo længere tid du venter på at opgradere dit system, jo længere væk kommer du også fra den nyeste version. Hvis din it-ansvarlige, som har arbejdet på dit on-premise i 20 år, siger op, står du pludselig med et system, som er forældet og som ingen kender alle kroge af. Derfor står du ofte også mere skrøbelig, hvis du ikke følger med udviklingen, og det kan i sidste ende bide dig i haserne.

På den anden side: Hvis du har en vision og strategi om at udvide virksomheden indenfor få år, vil et cloud-baseret system være en god løsning. Herved kan du nemlig justere op og ned i antal brugere i systemet, så det passer til din virksomhed – både som den ser ud nu og om 5 år. Ydermere, er en cloud baseret løsning også meget rentabel i forhold til at tilgængeliggøre dine data fra de fleste lokationer og devices.

Er du stadig i tvivl?                                                          

Her hos SolutionHouse er vi specialister i migrering, Power Platform og Microsoft 365. Vi har hjulpet mange kunder med at finde ud af, hvilken løsning der passer bedst til dem. Dette inkluderer at lave PowerApps til virksomheder, som ikke var klar til at komme i skyen, men som gerne ville innoveres og digitaliseres. Vi har også hjulpet nogle af Europas største virksomheder med at gå fra deres gamle ERP-system og op i en Microsoft 365 løsning. Derfor vil vi ikke  forsøge at tvinge noget ned over hovedet på dig, men i stedet finde den bedste løsning til dig og din virksomhed – sammen med dig.

Vil du høre mere om migrering og den cloudbaserede løsning? Så kontakt os på mail@solutionhouse.dk

Kontakt

T: +45 3060 6640
E: mail@solutionhouse.dk

SolutionHouse
Klamsagervej 35
DK-8230 Åbyhøj

CVR: 32776388